Andre sosiale medier

Markedsføring gjennom sosiale medier handler først og fremst om deling av innhold, videoer og bilder for markedsføringsformål. Men du kan også drive målrettet annonsering der.

Andre-navn-2

Vi har nevnt Facebook, Linkedin og YouTube i egne kapitler siden disse er de mest kjente sosiale mediene i Norge. Men dette er en verden i konstant og rask utvikling. Nye sosiale medier kan bli populære på svært kort tid. Og de som er store i dag kan være små om få år.

Hvilke sosiale medier du bør velge å profilere din bedrift på er helt avhengig av hva du tilbyr og hvor målgruppene dine befinner seg. Men uansett hvilke medier du velger må du ha fokus på innhold. Pass på at du alltid har oppdatert innhold som dine målgrupper faktisk er interessert i.

Det finnes et noe slitt uttrykk som heter «Content is King». Dette prinsippet holder seg fortsatt godt når det gjelder sosiale medier.

InstagramInstagram

Det heter seg at et bilde kan si mer enn tusen ord. Instagram handler om visuell deling.

Dersom du klarer å skape engasjement hos dine følgere kan Instagram være en fantastisk markedsføringskanal. Mange deler bare bilder av produktene sine på Instagram, men du kan også vise hvordan de er laget eller hva de brukes til. Som nevnt er innhold viktig. Du bør fokusere like mye på å ivareta de som allerede følger deg som på å få nye følgere. Gjør du dette bra vil eksisterende følgere like og dele innlegget, og på den måten gi deg nye følgere.

Det er Facebook som nå eier Instagram. I starten var kanalen reklamefri, men det er nå åpnet for muligheten til å annonsere med bilder og video. Du kan kjøpe og legge ut annonsene via Facebook, noe som gjør annonsering på tvers av kanalene mye enklere.

TwitterTwitter

Twitter er et nettsamfunn og en mikrobloggtjeneste hvor korte, tekstbaserte meldinger (tweets) på inntil 140 tegn kan sendes og leses av brukerne.

Dersom du mener målgruppene dine bruker Twitter kan dette være en god kanal for å generere trafikk til nettstedet ditt. Hvis det blir diskutert emner som er relevant for din bedrift, er det fullt mulig å delta i diskusjonen og dermed skape relasjoner med nye potensielle kunder.

Når du skal annonsere på Twitter har du tre valg. Du kan sponse kontoer, du kan sponse spesifikke Tweets, eller du kan sponse spesifikke trender (med #hashtags). Annonser kan spesifiseres mot de du ønsker å nå, basert på elementer som søkeord, geografi, interesser osv. Hvis du gjør det riktig kan annonsering på Twitter være en målrettet og svært rimelig metode å drive trafikk til nettstedet ditt på.

Google+Google+

Alle kjenner søkemotoren Google, men ikke alle er like godt kjent med det sosiale nettverket Google+.

Google+ er Google sitt sosiale nettverk. Google+ gir deg mulighet til å markedsføre produkter på egne bedriftssider og å profilere nettstedet ditt. Etter en noe treg start kom Google i 2015 med noen oppdateringer som gjorde nettverket enda mer nyttig for bedrifter. Vi sikter da først og fremst til «Google min bedrift», som gjør det mulig for bedriftsinformasjonen din å bli satt inn i Google Søk, Google Maps og Google+ slik at kundene kan finne deg på alle plattformer og enheter.

Funksjonaliteten på Google+ sider er svært lik bedriftens Facebook-sider, men fordi Google også kontrollerer noen andre tjenester som er svært mye brukt (som YouTube og Google Maps), så er integreringen av disse også mye lettere på Google+. Når du gjør en statusoppdatering på din Google+ side vil denne informasjonen også være søkbar i Googles søkemotor, og dermed øke virksomhetens synlighet.

pinterestPinterest

Pinterest er en interaktiv oppslagstavle hvor brukerne organiserer innholdet i ulike samlinger for interesser, hobbyer og begivenheter.

I motsetning til sosiale bildetjenester som Flickr og Instagram, brukes Pinterest mest til å dele bilder og video fra nettsider man liker og i mindre grad egenprodusert innhold. Styrken til Pinterest ligger i spredningseffekten. Et bilde kan spres til ti-tusener av brukere på få minutter, noe spesielt bloggere er flinke til å utnytte.

Pinterest som markedsføringsverktøy passer kanskje ikke alle typer virksomheter, men mange nettbutikker innen interiør- og designprodukter har hatt stor suksess med denne formen for markedsføring. Men skal du bruke Pinterest i din markedsføring må du som med alle andre sosiale medier ha en helhetlig strategi bak. Hvem du ønsker å nå og hva du ønsker å oppnå er de to viktigste elementene i denne strategien.