Konvertering
Selv om du er flink til å få målgruppene dine til å besøke nettstedet ditt, hjelper det lite hvis de ikke konverterer til kunder.
- Konvertering er når en besøkende til nettstedet ditt foretar en handling som du ønsker.
- Konverteringsrate er prosenten av de besøkende som foretar seg en slik handling.
- Konverteringsoptimalisering er å finne ut hvorfor besøkende ikke konverterer, og fikse det.
Konverteringsoptimalisering («Conversion Rate Optimization» – CRO) må aldri baseres på gjetting og antagelser. Det må være er en prosess basert på diagnose, hypoteser og testing. Før vi lager en strategi for å bedre konverteringsraten, analyserer vi hva som er felles for de som faktisk handler. Vi lager så noen hypoteser om hvordan vi kan få flere til å handle. Til slutt tester vi ulike varianter av disse hypotesene.
Husk at dette handler om lønnsomhet og ikke antall konverteringer. De virksomhetene som har best konverteringsrate er de som har opphørssalg…
LANDINGSSIDER
For å få høy konverteringsrate er det avgjørende at du har landingssider som er tilpasset målgruppene og målsettingene dine. Men hva er det egentlig som kjennetegner en god landingsside? Og hvordan kan du være sikker på at dette passer akkurat dine målgrupper og målsettinger? Les mer…
KJØPSPROSESSER
Mange besøkende til et nettsted faller fra i selve kjøpsprosessen. Denne andelen er det gode muligheter til å redusere. Dette er nemlig personer som har vist så stor interesse for produktet ditt at de faktisk har lagt det i handlekurven. Det må altså være andre årsaker enn pris og kvalitet som gjør at de likevel ikke fullfører kjøpet. Les mer…