Sosiale medier

Sosiale medier har ingen klar definisjon, men kjennetegnes ved at innholdet i all hovedsak er skapt av brukerne selv.


Sosiale medier

Mange tenker først og fremst på Facebook når de hører begrepet «sosiale medier», men sosiale medier dekker en rekke ulike typer nettsteder. Instagram, Twitter, Flickr, Snapchat, Linkedin, YouTube og Google+ er alle eksempler på nettsteder hvor brukerne skaper innholdet og kan kommunisere direkte med hverandre.

Bedrifter bruker ofte sosiale medier for å komme i en tettere dialog med sine kunder. Dette gir ikke bare muligheter for god kundeservice – det åpner også for én-til-én markedsføring. Dette kan være en svært målrettet form for markedsføring som ikke bare gir høy konverteringsrate, men også god merkevarebygging og økt kundelojalitet.

Markedsføring i sosiale medier henger også tett sammen med søkemotoroptimalisering. Det kan bidra til å bygge opp lenker og trafikk til nettstedet som er avgjørende for å oppnå god, organisk rangering.

FACEBOOK

Facebook åpner for unike muligheter til å markedsføre din bedrift. Her har du mulighet til direkte dialog med kunder og du kan lagre informasjon, bilder og videoer som du kan dele med andre. Facebook er også en glimrende plattform for annonsering, men da er det viktig at du tilpasser annonsene til sosiale medier. Akkurat som du ikke ville brukt en radioannonse i TV-reklame bør du heller ikke bruke AdWords-annonser i Facebook. Les mer…

LINKEDIN

Mange tenker på Linkedin som en plattform for å legge ut sin profil for søke jobb eller et sted du kan finne gode kandidater til en stilling du vil ha besatt. Men Linkedin er mer enn det. Du kan lage en egen profil for bedriften din og dele all informasjon om produkter og tjenester med potensielle kunder. Kontoen kan også linkes til Twitter og med riktig oppbygging kan den gi deg svært god rangering i søkemotorene. Og ikke glem Linkedin for målrettet annonsering. Les mer…

YOUTUBE

Har du prøvd videoannonsering? En video på YouTube kan nemlig være en annonse. Det finnes flere typer videoannonser som kan vises på ulike måter. De kan bli vist før andre videoer på YouTube, ved siden av videoer som spilles av, eller i søkeresultatene. Videoannonser kan bli vist over hele Google Displaynettverk og kan målrettes mot demografi, interesser, søkeord, remarketing og mye mer. Les mer…

ANDRE SOSIALE MEDIER

Instagram er en bildedelingstjeneste. Twitter er en mikrobloggtjeneste. Google+ er et nettsamfunn. Pinterest er et nettsamfunn for deling av bilder og video. Men alle er de sosiale medier som din bedrift kan utnytte når den skal markedsføre seg mot nye og eksisterende kunder. Gjør du det riktig kan det være svært målrettet og lønnsom markedsføring. Les mer…